Museum IJsselstein
Museum IJsselstein (MIJ) wil het dichtbije bijzonder maken en het bijzondere dichtbij brengen. MIJ is dé plek waar IJsselstein en de wereld elkaar ontmoeten. Laat je leiden door de vaste opstelling waarin de nadruk ligt op de IJsselsteinse geschiedenis en laat je inspireren door de wisseltentoonstellingen waarin hedendaagse kunst en cultuur de boventoon voeren. MIJ toont spannende combinaties en verbindt verleden en heden aan actuele thema’s. Laat je verrassen bij MIJ.
Daarnaast zie je bij MIJ een vaste collectiepresentatie in een inclusief de Canon van IJsselstein.
MIJ arrangement
Ben je op zoek naar een gezellige activiteit waarbij je met familie, vrienden, collega's of kennissen cultureel de diepte in gaat? Museum IJsselstein biedt je een persoonlijke rondleiding door de tentoonstelling en de historische kasteeltoren. Ga je mee?
Wat te zien en doen bij MIJ?
Tentoonstelling Nieuw Begin
Museum IJsselstein heropent met een tentoonstelling over het nieuwe begin, in al haar facetten. Met werk van Caja Boogers, Eelco Brand, Koos Buster, Britt Dorenbosch, Miriam Guttmann, Marloes Roeper en Maurice van Tellingen. Te zien van 21 september tot en met 25 januari 2026.
Vaste collectiepresentatie
De vaste opstelling van Museum IJsselstein wordt op een heel bijzondere manier gepresenteerd: aan de hand van emoties. Hoe voel jij je vandaag? Verken de objecten onder nostalgie, trots, vrijheid, verbonden, hoop, verzet, begrensd en nieuwsgierig
Bekijk de collectiepresentatie
Bezoek meer activiteiten
Praktische informatie
Museum IJsselstein
Walkade 2
3401 DS IJsselstein
www.museumijsselstein.nl
Telefoon 030 - 688 6800
Openingstijden:
woensdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Dit zijn onze contactgegevens
Woensdag: 13.00-17.00
Donderdag: 13.00-17.00
Vrijdag: 13.00-17.00
Zaterdag: 13.00-17.00
Zondag: 13.00-17.00
Lezing Guilliaume Monné en de IJsselsteinse boomgaard
KunstRuimte Coal.2 organiseert in Museum IJsselstein een gratis lezing van 19.30 tot 21.00 uur over de IJsselsteinse fruitcollectie, door Ivon Vrolijk (Klimaat Neutraal IJsselstein), historische boomgaard-verhalen, door Bart Rietveld (oud voorzitter HKIJ) en leven en werk van Monné, door Wim van Sijl (KunstRuimte Coal.2).
Fruitcultuur: IJsselstein bezit een unieke openbare fruitcollectie. Met 800 verschillende soorten appel- en perenbomen is IJsselstein ‘Fruithoofdstad van Europa’. In diverse woonwijken en parken staan in totaal zo’n 2000 fruitbomen die herinneren aan de rijke historie van de vroegere boomgaarden. Bij elke boom staat nu een info-bordje en met een app is het totale overzicht van de collectie te vinden. Landschapsarchitect George Otter initieerde vanaf de jaren ’70 het belang van de IJsselsteinse fruitcultuur. Hij integreerde de fruitbomen in de woonwijken, entte zeldzame soorten en plantte ze daarna tussen de oude soorten. Klimaat Neutraal IJsselstein (KNIJ) en de gemeente werken tegenwoordig aan de instandhouding en uitbreiding van deze unieke IJsselsteinse cultuur.
Kunst: Guillaume Monné (1957) is een IJsselsteinse kunstenaar die de fruitcultuur in zijn schilderijen levendig houdt. Als kind kwam hij aan de Achtersloot te wonen waar zijn vader een appelboomgaard had gekocht. Het leven in de natuur, het telen, snoeien en oogsten van de boomgaard was seizoensgebonden, intensief en bepalend voor Monné’s kunstenaarschap. Toen hij als 15 jarige aan Rijksacademie Amsterdam ging studeren ontwikkelde hij de verbeelding van de boomgaard. Hij vervolgde zijn kunststudie bij Ateliers 63 waar hij in aanraking kwam met Nederlandse topkunstenaars. Na zijn studietijd ging hij zijn eigen weg en verdiepte het leven van de boomgaard op indringende wijze. Monné draagt de stam, de boom, het fruit, de bladeren. Hij dwaalt in kleur. Hij schut aan het jaargetij en meandert tussen sloot en gras. Zijn losse verfstreken worden beeld, expressie en vervoering. Als hij schildert is hij boomgaard.
Kunstruimte Coal.2: De vereeuwiging van de boomgaard, door Guillaume Monné en de instandhouding van de fruitcollectie, door vele vrijwilligers, vormen een samenspel van IJsselsteinse identiteit. “Dat werkt zo: de schilderijen worden toonbeelden voor de openbare fruitcollectie en andersom zal bij beschouwing van de fruitcollectie de schilderijen van Monné opdoemen en herinnerd worden”.